• Kto jest przebrany, ten jest niepytany :)

• 29.10.2021 r., czyli w ostatni piątek października, Samorząd uczniowski zorganizował w szkole doroczną akcję „Kto jest przebrany, ten jest niepytany”, czyli taki nasz szkolny dzień przebierańców (uff, na szczęście w tym roku żaden lockdown nam planów nie pokrzyżował). Było wspaniale – czasem krwiście strasznie, czasem cudownie bajecznie…zawsze zaś zaskakująco. Na korytarzach pojawiły się bowiem postaci znane nam z horrorów, komiksów i bajek lub…wprost z życia wzięte, ale w jakim niecodziennym wydaniu! IFilmik obejrzysz tutaj:

Wszystkim przebranym dziękujemy, a tych, którzy się zagapili i żałują, już dzisiaj zapraszamy na nasz następny dress-up day za rok!

• Wycieczka klasy 1C do Kampinoskiego Parku Narodowego

Dnia 20 października 2021 roku nasza klasa 1c miała przyjemność wziąć udział w wycieczce do Kampinoskiego Parku Narodowego . Była to nasza pierwsza wyprawa, na której mieliśmy szanse zintegrować się jako klasa oraz powiększyć naszą wiedzę. Kampinoski Park Narodowy położony jest na północny zachód od Warszawy. Jako jedyny kraj posiadamy tak obszerny teren zalesiony w stolicy. Inną nazwą parku są tzw. „Zielone Płuca Warszawy”. Po obszarze oprowadzała nas przewodniczka, która pozwalała nam zgłębić wiedzę na temat roślin i zwierząt. Dzięki przekazanym nam informacjom dowiedzieliśmy się, że drzewa mają uczucia, potrafią porozumiewać się między sobą, uwielbiają być przytulane oraz głaskane. Podczas zwiedzania poznaliśmy również zwyczaje żywieniowe zwierząt oraz przyjrzeliśmy się z bliska przedstawicielom flory i fauny. Na koniec wycieczki było ognisko przy którym mogliśmy zjeść i porozmawiać z rówieśnikami. Mimo długiej drogi, każdy dobrze się bawił oraz dowiedzieliśmy się wielu ciekawostek na temat świata roślin, jak i zwierząt. Na pewno wszelkie informacje przydadzą nam się w przyszłości, a chwile spędzone razem na długo zapamiętamy.

Aleksandra Redo i Ksawery Adamiak

• Książki, które warto przeczytać- rekomendacje biblioteczne na listopad

1. Emily Jane Brontë - Wichrowe Wzgórza

Nie ma chyba piękniejszej książki dla kobiet niż właśnie „Wichrowe Wzgórza”.
            Powieść spod pióra kolejnej słynnej, angielskiej pisarki to historia dziejów trzech pokoleń dwóch rodzin. Historia, w której wielka miłość i pragnienie szczęścia przeplatają się zogromnym pragnieniem zemsty. Zdecydowanie warto sięgnąć po tę pozycję – zwłaszcza jeśli lubimy powieści miłosne, wyszukany, elegancki język i styl retro.

2. Lee Harper - Zabić drozda

Książka, która ukazała się w 1960 roku i natychmiast zdobyła wielką popularność. Historia dzieje się w latach 30. XX wieku. Głównymi bohaterami są Atticus Finch i jego oskarżony o gwałt na białej dziewczynie czarnoskóry klient. Pozornie prosta sprawa staje się ogromnym wydarzeniem z uwagi na panujący wszędzie rasizm.

3. Stieg Larsson - Mężczyźni, którzy nienawidzą kobiet

Jeśli interesują cię naprawdę dobre książki, a przede wszystkim dobre kryminały, to nie możesz nie sięgnąć po „Mężczyźni, którzy nienawidzą kobiet” – pierwszy tom z wybitnej serii „Millennium”.To opowieść o zniknięciu nastolatki oraz dziennikarskim śledztwie, które rozgrywa się wiele lat później. Barwne, ciekawe postaci, niesamowicie wciągające, świetnie napisane dialogi i porywająca akcja, od której nie sposób się oderwać, choćby poranek zbliżał się niebezpiecznie szybko.

Polecam!
            Danuta Stacharska
            nauczyciel bibliotekarz

• „Niemcy dla Znawców- Deutschland für Kenner”2021 .

• Szanowni Nauczyciele Języka Niemieckiego, Drodzy Uczniowie:)

Serdecznie zapraszamy do udziału w XV edycji konkursu „Niemcy dla Znawców- Deutschland für Kenner”2021 .

Konkurs jest przeznaczony dla uczniów szkół ponadpodstawowych z językiem niemieckim w wymiarze 2 godzin tygodniowo.  Tegoroczna edycja poświęcona jest czytaniu poezji.

Prosimy o zgłaszanie chętnych szkół/uczniów do dnia 10.11.2021 faxem pod nr 22-849-69-64.

Zgłoszone szkoły otrzymają fragmenty poezji do nauki pięknego czytania. Finał Konkursu odbędzie się 16.11.2021 i będzie polegał na przeczytaniu przygotowanego tekstu ( jednego z zaproponowanych przez XLII LO) i zupełnie nowego fragmentu wylosowanego przed komisją konkursową.

W skład komisji konkursowej wchodzą nauczyciele opiekunowie zgłoszonych uczniów.

Regulamin konkursu zakłada, że w/w nauczyciele  nie mogą oceniać uczniów ze swojej szkoły.

Zapraszamy do udziału w konkursie:)

Dyrekcja XLII LO oraz organizatorka Justyna Foch

• Wyżyna Krakowsko-Częstochowska – trzydniowa wycieczka klas 1b i 2c

• W dniach 20-22 października 2021 r. wykorzystaliśmy cudownie słoneczne dni polskiej złotej jesieni na zwiedzanie Krakowa i Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej (potocznie zwanej Jurą) oraz Ojcowskiego Parku Narodowego.

Pierwszego dnia przypomnieliśmy sobie najważniejsze miejsca w Krakowie: Wzgórze Wawelskie z sympatycznym smokiem wawelskim, słynną Katedrą i Dzwonem Zygmunta, Rynek Starego Miasta z Sukiennicami i Bazyliką Mariacką. Na nocleg udaliśmy się do Podlesic.

Drugiego dnia na Szlaku Orlich Gniazd zwiedziliśmy gród na górze Birów oraz majestatyczny zamek Ogrodzieniec we wsi Podzamcze. Zobaczyliśmy zamek Mirów (obecnie remontowany) i zwiedziliśmy bliźniaczy zamek Bobolice i jego błonia. Wieczorem udaliśmy się na spacer na górę Zborów, gdzie z punktu widokowego na wysokości ponad 450 m n.p.m. podziwialiśmy bajeczny zachód słońca wśród malowniczych skałek ostańcowych. Dzień zakończyliśmy ogniskiem (z pieczeniem kiełbasek i…pajd chleba) w Podlesicach.

Trzeci dzień poświęciliśmy na odwiedzenie Ojcowskiego Parku Narodowego. Tutaj zwiedziliśmy jaskinię zwaną Grotą Łokietka oraz udaliśmy się na spacer Doliną Prądnika od niepowtarzalnej Bramy Krakowskiej do jedynej w swym rodzaju Kaplicy „Na Wodzie” św. Józefa Robotnika. Kolejnym punktem na szlaku był imponujący zamek w Pieskowej Skale; spacerem udaliśmy się zobaczyć także pobliską wyjątkową Maczugę Herkulesa, symbol Ojcowskiego Parku Narodowego.

To był naprawdę wartościowy i dobrze spędzony wspólnie czas. Takie wycieczki edukacyjno-integracyjne polecamy wszystkim!

Zapraszamy do obejrzenia filmiku z wycieczki na kanale YT

• Terenowe warsztaty geologiczne w Górach Świętokrzyskich

• W dniach 11-13 października klasy 2d, 2e realizujące rozszerzony program geografii wzięły udział w terenowych warsztatach geologicznych w Górach Świętokrzyskich. Realizowaliśmy program   wyjazdu wraz z firmą Geolearning. W skład warsztatów weszły zajęcia terenowe realizowane przede wszystkim w nieczynnych kamieniołomach i kopalniach, gdzie w przeszłości wydobywano skały i minerały. Dzięki odsłonięciom skalnym mogliśmy dokładnie i w przystępny sposób poznać budowę geologiczną Gór Świętokrzyskich oraz skały i minerały tam występujące. Podczas zajęć w terenie na hałdzie kopalnianej Miedzianka zbieraliśmy skały, minerały (malachity i azuryty oraz kalcyt), w kamieniołomie Gnieździska uzbrojeni w młotki i okulary ochronne szukaliśmy skamieniałości takich jak amonity, belemity czy gąbki. Niektórym udało się znaleźć piękne okazy. Oprócz zajęć terenowych odwiedziliśmy Europejskie Centrum edukacji Geologicznej Uniwersytetu warszawskiego w Chęcinach. W nowoczesnym budynku korzystaliśmy z laboratoriów oraz pracowni komputerowych aby obejrzeć znalezione minerały. W pracowni komputerowej przyglądaliśmy się zjawiskom zachodzącym na Ziemi dzięki aplikacji Earth. W środę, w ostatnim dniu wyjazdu poznaliśmy historię zamku w Chęcinach, analizowaliśmy procesy krasowe w Jaskini na Kadzielni oraz procesy górotwórcze i ruchy masowe w Rezerwacie Ślichowice. Nie zabrakło też zajęć integracyjnych, spędziliśmy miło czas przy ognisku oraz kibicując polskiej drużynie podczas meczu z Albanią. Dziękujemy organizatorom – firmie Geolearning, ośrodkowi Wierna w Bocheńcu i naszym wychowawcom oraz nauczycielom za wspólnie spędzony czas.

• 13.10.2021 Ślubowanie klas pierwszych

• Uroczystość z okazji Dnia Edukacji Narodowej

Dnia 13 października 2021r. odbyła się w naszej szkole akademia z okazji Dnia Edukacji Narodowej podczas której uczniowie klas pierwszych złożyli uroczyste ślubowanie. W trakcie uroczystości głos zabrał dyrektor naszego liceum pan Piotr Wielogórski oraz przedstawiciele samorządu uczniowskiego Natalia Napiórkowska oraz Jakub Siruć.

Witamy klasy pierwsze w społeczności XLII LO im. Marii Konopnickiej w Warszawie!

• Dzień Edukacji Narodowej

• Z okazji nadchodzącego Dnia Edukacji Narodowej, w imieniu Samorządu Uczniowskiego i wszystkich uczniów XLII LO im. Marii Konopnickiej w Warszawie, składamy najserdeczniejsze życzenia wszystkim pracownikom naszej szkoły. Dyrekcji, nauczycielom, pedagogom, psychologom, pracownikom administracji i obsługi, osobom odpowiedzialnym za estetyczny wygląd szkoły, sferę gastronomiczną, bezpieczeństwo, zdrowie i rozwój naszej placówki oraz Radzie Rodziców wspierającej wiele naszych szkolnych projektów i przedsięwzięć dziękujemy za zaangażowanie  i  dotychczasową działalność na rzecz szkoły i życzymy dalszych sukcesów, wiele zdrowia i siły, a także zadowolenia i radości z   wykonywanego zawodu. Swoje   słowa  kierujemy   do każdej osoby działającej w szkole, pragnąc wyrazić naszą wdzięczność za codzienną pomoc i troskę o nas. Wiemy, że posiadanie wspierającej   kadry  nauczycielskiej i osób odpowiadających za przyjemny, zdrowy, bezpieczny i efektywny czas w szkole to cenny skarb, i my taki skarb posiadamy.

Samorząd Uczniowski i uczniowie

• ,,Konopnicka jest eko”

• Fundacja Nasza Ziemia jako koordynator polskiego Clean Up The World, co roku zbiera wszystkie zgłoszone akcje terenowe w raport podsumowujący polskie ,,Sprzątanie Świata''. Tegoroczna Akcja została opatrzona hasłem, które jest parafrazą kartezjuszowego ,,Cogito ergo sum’’ (myślę, więc jestem) i brzmi „Myślę, więc nie śmiecę”.

17 września 2021 roku w ramach akcji ,,Sprzątanie Świata” uczniowie naszego liceum wyruszyli w okolice Parku Morskie Oko i kina ,,Iluzjon’’, aby zebrać odpady pozostawione przez mieszkańców Warszawy. Najwięcej znaleźliśmy szklanych butelek. Kiedy chodziliśmy z workami w rękach i schylaliśmy się po śmieci, ludzie patrzyli się na nas z podziwem, uśmiechali się przyjaźnie.

Razem ze Stańczykiem zastanawiamy się dlaczego ludzie tyle śmiecą.

• Samorząd uczniowski

• W imieniu Samorządu Uczniowskiego chcielibyśmy serdecznie podziękować Pani Patrycji Warchał Marciniak oraz Panu Pawłowi Pałabusowi za opiekę nad Samorządem. W trudnych dla nas chwilach zawsze mogliśmy liczyć na  Państwa nieocenioną pomoc i wsparcie. Dziękujemy za poświęcony czas, zaangażowanie oraz opiekę. Zrobimy wszystko co w naszej mocy, aby dalej rozwijać nasz szkolny samorząd oraz dbać o to, czego razem dokonaliśmy.

Natalia Napiórkowska  Jakub Siruć  Samorząd Uczniowski

• Konopnicka w Europie, Europa w Konopnickiej

• 27.09.2021 odbył się szkolny konkurs promujący naukę języków obcych. Uczennice i Uczniowie naszej szkoły zaprezentowali utwory w językach obcych, których uczą się w szkole lub poza nią.  Wyniki konkursu są następujące:

I miejsce zajęła Oleksandra Sarry z klasy 3A g z piosenką w języku rosyjskim

II miejsce zajął Tomasz Wołońciej z klasy 2d z piosenką  w języku francuskim

III miejsce zajęli Natalia Korczak z klasy 3c oraz Jakub Siruć z klasy 3d z piosenką w języku niemieckim.

Wyróżnienie otrzymała Amelia Kujawska z klasy 3e za wiersz w języku francuskim.

Laureatów będzie można usłyszeć na Dniu Wiosny😊

Dziękujemy Wszystkim za udział i zapraszamy na kolejne edycje.

Zapraszamy do galerii

• Książki, które warto przeczytać – rekomendacje biblioteczne na październik

• 1. Elon Musk. Biografia twórcy Paypala, Tesli i Spacex – Ashlee Vance

Druga, po Steve Jobsie  najbardziej charakterystyczna postać współczesnego świata technologicznego. Jego dokonania inspirują miliony ludzi. Warto poznać tę postać trochę bliżej czytając jego biografię: „Elon Musk. Biografia twórcy PayPal, Tesla, SpaceX” autorstwa Ashlee Vance’a.

Wizjoner, geniusz, nieznośny szef, najbardziej zuchwały przedsiębiorca Doliny Krzemowej, jeden z najbogatszych ludzi na ziemi. Człowiek stawiany w jednym szeregu z Thomasem Edisonem, Henrym Fordem i Stevem Jobsem. Każdy start-up w jego rękach zmienia się w złoto.

Stworzył PayPala, koncern samochodowy Tesla Motors, a także Spacex wysyłającą prywatne rakiety w kosmos. Muskowi udało się, mimo że jego życie jest niedorzeczne.

A może właśnie dlatego. Żeby przekonać rząd, że pojawił się nowy gracz w wyścigu kosmicznym, zaparkował rakietę na trawniku przed siedzibą Federalnej Administracji Lotnictwa w Waszyngtonie. Gdy po auta Tesli ustawiały się kolejki chętnych, Leonardo DiCaprio błagał Elona o egzemplarz elektrycznego Roadstera. Musk oczywiście odmówił. Ashlee Vance, publicysta specjalizujący się w nowoczesnych technologiach, przeprowadził dziesiątki wywiadów z rodziną, przyjaciółmi i pracownikami Elona Muska. Dotarł także do jego wrogów. Sam Musk przyrzekł, że zrobi wszystko, by nie dopuścić do publikacji tej książki. Nagle zmienił zdanie – oto ona.

2. Nielegalni - Vincent V. Severski

Oficer polskiego wywiadu, pracujący przez wiele lat poza granicami kraju, pod przybraną tożsamością, pisząc pod pseudonimem Vincent V. Severski, odsłania warsztat pracy służb szpiegowskich w różnych krajach świata.

„Nielegalni” to powieść szpiegowska, rozgrywająca się współcześnie w Polsce, Szwecji, Rosji na Białorusi i Ukrainie, z wplecionymi epizodami historycznymi z czasów II wojny światowej oraz wieloma współczesnymi wątkami politycznymi i osobami z życia publicznego. Autor odkrywa tajemnice stosunków polsko-rosyjskich, sięgając do lat 40. ubiegłego wieku i nieznanych dotąd wątków katyńskich oraz dokumentów IPN. Nawiązuje do współczesności, odsłaniając kulisy obejmowania władzy w Polsce przez prawicę. Tropi polskiego łącznika Al-Kaidy oraz pokazuje metody działania szwedzkich służb specjalnych.

Bohaterami powieści są tzw. nielegałowie, supertajni szpiedzy posługujący się za granicą nową tożsamością i dorobioną „legendą”.

Konrad powraca do Warszawy po zakończonej fiaskiem misji na Bliskim Wschodzie: znów nie udało mu się dopaść „Karola” vel Safira as-Salama, polskiego odszczepieńca, łącznika Al-Kaidy... Niejaki Hans Jorgensen szuka w szwedzkiej prasie niewinnych na pozór ogłoszeń, z których następnie odszyfrowuje zakodowane informacje... Pułkownik Stiepanowycz z mińskiego KGB krótko cieszy się z zarobionych na przemycie dolarów, gdyż pada ofiarą napadu... W październiku 1939 roku w Moskwie Beria, naczelnik NKWD, słucha referatu majora Zarubina na temat działań wywiadowczo-operacyjnych na terenie Polski. W gabinecie prezesa IPN zjawia się profesor Barda i twierdzi, że ma dokumenty, które rzucają całkiem nowe światło na zbrodnię katyńską... We współczesnej Polsce stanowisko prezydenta piastuje Stanisław Zieliński, lecz rzeczywista władza spoczywa w rękach szefa jego kancelarii, Marcina Kamińskiego – osobnika o niezbyt reprezentacyjnej aparycji, za to cieszącego się poparciem konserwatywnego elektoratu.

Wszystkie te na pierwszy rzut oka odległe od siebie wątki, postacie, miejsca i wydarzenia łączą się w niezwykłą, precyzyjnie skonstruowaną fabułę, tworząc kilkuset stronicową wciągającą historię o wyjątkowej mocy.

3. Kłopoty mnie kochają – Joanna Szarańska

Kto nie zna chociaż jednej osoby przyciągającej do siebie kłopoty jak magnes?

Dającej się wplątać w każdą możliwą aferę i przypadkowo stającej się głównym podejrzanym?

Jeżeli cechy się zgadzają, bardzo możliwe, że Waszą znajomą jest właśnie Zojka.

To młoda dziewczyna po studiach dziennikarskich, z wielkimi ambicjami. Niestety życie jej nie rozpieszcza i nie pomaga znaleźć dobrej, satysfakcjonującej pracy w zawodzie. Gdy zbieg różnych okoliczności (a konkretnie telefon zdenerwowanej matki) sprawia, że wraca do rodzinnego domu na wieś, zaczynają się komplikacje. Z natury roztrzepana dziewczyna przez przypadek pozostawia torebkę w barze na dworcu. Wraca po nią i wszystko wydaje się nietknięte. Kiedy jednak okazuje się, że w zakupioną niedawno kremówkę ktoś wcisnął jej osobliwy i dość… niesmaczny dowód zbrodni, pojawiają się kłopoty. Zojka staje się główną podejrzaną, a do tego ma jeszcze inne problemy – wojnę z Kordeckim, niesamowicie irytującym dziennikarzem „Kroniki Wadowickiej”, zaloty sołtysa-bawidamka i wariactwa leciwej babuni. Czy mimo to pokona przeciwności i wyjdzie cało z opresji?

Powieść jest wciągająca,  Przygody Zojki zostały opisane z dużym dystansem i humorem, co sprawiło, że nieraz serdecznie się śmiałam. Jej zdolność do pakowania się w kłopoty jest imponująca, a to – w połączeniu z lekkim stylem – bardzo wpłynęło na przyjemność, którą czerpałam z lektury.

Polecam

Danuta Stacharska

nauczyciel bibliotekarz

• KONTYNUACJA AKCJI SZCZEPIEŃ

• W związku z niewystarczającym odsetkiem osób zaszczepionych wśród dzieci i młodzieży oraz rosnącą liczbą zachorowań na COVID-19 w tej grupie wiekowej władze Warszawy podjęły decyzję o kontynuacji akcji szczepień w szkołach. Po 20 września br. Będzie możliwość zaszczepienia uczniów bezpośrednio w miejskich punktach szczepień.

Informacje na temat kontynuowanej akcji można znaleźć na stronie Szczepimy w szkole! ( https:/edukacja.um.warszawa.pl/szczepimy-w-szkole-)

Pismo z-ca Prezydenta m.st. Warszawa

• XV Tydzień Misyjny w Konopie

• Zapraszamy na 15 Tydzień Misyjny w Konopie, który odbędzie się w naszej szkole, w dniach od 4 do 8 października 2021r.

Organizacja Tygodnia Misyjnego stała się już tradycją XLII Liceum Ogólnokształcącego w Warszawie i jak co roku Tydzień Misyjny jest objęty honorowym patronatem instytucji publicznych. Tygodniowi Misyjnemu towarzyszyć będą różnego rodzaju atrakcje dla młodzieży: kiermasz misyjny, wystawy, animacje misyjne, prelekcje i mała loteria fantowa (dzięki życzliwości Sponsorów).

Celem tygodnia Misyjnego, jest uwrażliwienie nas na inne kultury i potrzeby ludzi ubogich oraz konkretna pomoc dzieciom i młodzieży z uboższych krajów w Afryce. W tym roku dochód z loterii zostanie w całości przeznaczony na realizację programu "Pomoc Szkołom w Afryce". Bardzo dziękujemy wszystkim, którzy nas wsparli w przygotowaniu tegorocznej loterii.

• UWAGA Maturzyści

• Wszystkich uczniów prosimy o zapoznanie się z komunikatem Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w sprawie dostosowań na egzaminie maturalnym.

Znajdziecie tam informacje: Kto?, Kiedy?, W jakiej sytuacji?, Gdzie? może złożyć wniosek o dostosowania na egzaminach.

Informacja jest szczególnie ważna dla osób posiadających opinie, orzeczenia z poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz zaświadczenia lekarskie o chorobach przewlekłych.

• Konopnicka w Europie, Europa w Konopnickiej

• Drogie Uczennice, Drodzy Uczniowie,zapraszam do udziału w konkursie im. naszej zmarłej Pani Profesor Marzeny Chmielińskiej Konopnicka w Europie, Europa w Konopnickiej

Prosimy o przygotowanie utworu/fragmentu poezji/prozy lub piosenki i zaprezentowanie jej/go w dowolnej formie w dowolnym języku obcym w ostatnim tygodniu września (dokładny termin zostanie podany później).

Jest to edycja przełożona z marca 2021, w marcu 2022 konkurs odbędzie się ponownie zgodnie z kalendarzem szkoły, a laureaci obu edycji zaprezentują się w czasie Dnia Wiosny 2022.

Wszelkie informacje i zgłoszenia kandydatów do dnia 22.09.2021 do p. Justyny Foch lub Patrycji Warchał (osobiście lub przez Librus)

Cytując słowa Pani Marzeny Chmielińskiej : PRZYJDŹ i POKAŻ SIĘ:)Justyna Foch-Kurcbard